google-site-verification=Yerkezwy-PckkFCENHqydzfWg4bTekMMw_q6hH3OcV0 🇵🇪 Перу: Империята на Инките
top of page

🇵🇪 Перу: Империята на Инките

ЮЖНА АМЕРИКА

Глава Втора - Перу

Никога не бях си представял, че ще достигна до тази държава някога в живота си. Поради факта, че вече бях планувал пътешестие до Бразилия и бях толкова близо до Мачу Пикчу, реших да променя своя план и да включа Перу в плановете си за Бразилия.

Така след седмица в Бразилия и осъществяване на детската си мечта се запътихме към Перу!

Преди да тръгнете:

• В случай, че посещавате Амазонка бъдете сигурни, че сте си направили ваксина “жълта треска”. За извършените имунизации срещу жълта треска, лечебните заведения и имунизационни кабинети издават Международен сертификат за ваксинация или профилактика, съгласно Приложение № 4 към чл. 33, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за провеждане на граничен здравен контрол на Република България. Бъдете сигурни, че сте си взели сертификата с Вас.

• Обменете повечко “солове” (валутата в Перу), тъй като в много от местните магазини за сувенири и входовете на музеите се плаща в брой.

• Ментови бонбони, които ще са ви нужни при изкачването на високи амплитуди.

• Предварително купете вашите билети за Мачу Пикчу (местата са ограничени с месеци преди посещението Ви).

• Резервирайте билетите си за влака към Мачу Пикчу предварително, тъй като билетите са с ограничена бройка на ден.

Нашите ТОП 5 МЕСТА В ПЕРУ ЗА 10 ДНИ!

1. Мачу Пикчу (Machu Picchu) 🏆

2. Оазисът “Уакачина” (Huacachina Oasis, Ica, Peru)

3. Олантайтамбо (Ollantaytambo, Cusco, Peru)

4. Островите “Балестас” (Ballestas Islands, Ica Peru)

5. Центърът на Лима с разходка в квартал Мирафлорес (Lima City Center, walking towards Miraflores)

Всички тях може да намерите в нашите влогове в YouTube канала ни.

ТОП МЕСТА, КОИТО НЕ УСПЯХМЕ ДА ПОСЕТИМ:

Места, които пропуснахме, но със сигурност съжаляваме:

• Дъговите планини (The rainbow mountains)

• Езерото “Титикака” (Lake Titicaca)

• Каньонът “Колка” и градчето Арекипа (Colca Canyon & city Arequipa)

• Градът Марас и местността Морай (Maras city and Moray)

• Останете в Скайлож – трите кабинки, извисени на 122 метра над земната повърхност на скала в перуанските Анди (Skylodge in the Peruvian Andes)

АКО ИМАТЕ ВЪЗМОЖНОСТ, ВИ ПРЕПОРЪЧВАМЕ:

• Да пробвате перуанските деликатеси като месо от лама и печени морски свинчета;

• Да си закупите плетена блуза от лама, сувенир на име “Чакана” (оставаме да видите историята на символа) и нарисувани пана от местните перуанци (типични са рисунките на индианци);

• Да опитате чай и ментови бомбони от кока (да… кока – съставка, която се използва за наркотици в наше време);

• Ако имате физическа възможност да направите Инка трейл (3-4 дневно вървене през Андите);

• Да посетите фонтаното шоу в Лима (Magic Water Circuit Lima);

• Да изпитате адреналина от возене в бъги през пустинята Ика;

• Да карате “сноуборд” в пустинята, така нареченият – Sandboarding;

А ето и нашето пътуване...

I

От Бразилия до Перу: "Впечатления от Лима"

Последният ден в Бразилия бе носталгичен. Когато си тръгвахме, още не можех да повярвам, че съм изпълнил една от своите детски мечти. Да мечтаеш е най-голямото щастие на света в моите очи, но още по-голямо щастие, е когато това стане реалност.

След кратък полет от 4 часа и половина от Игуасу [Iguassu Falls (IGU)] до Лима [Lima (LIM)] пристигнахме на летището в Лима, откъдето хванахме Uber до хотела, който беше в квартал “Miraflores”. Препоръчваме Ви този квартал, тъй като е близо до океана, спокоен, богат на различни видове ресторанти и барове.

Тъй като пристигнахме късно вечерта, бяхме изключително уморени и решихме да починем, за да бъдем бодри за следващия ден, където приключенията ни щяха да започнат.

На следващата сутрин, след кратка закуска се отправихме към центъра на Лима и по-конкретно "Пачакамак".

В сърцевината на Пачакамак е Храмът на Слънцето, който е с размер 30 000 м. и е във формата на трапец. Той има обща стъпаловидна пирамидална архитектура, която образува тераси около центъра й. Обекта си заслуважа, но имайте впредвид, че няма нищо около него. Ако стигнете с такси до там, помолете шофьора да Ви изчака на паркинга, тъй като най-близката спирка за градски транспорт е около 2 км. от обекта.

💡Съвет: Обуйте си удобни обувки, тъй като местността е доста пясъчна и вървенето е около 1 час да разгледате 70% от обекта.

След като разгледахме храма Пачакамак, се върнахме отново в центъра на Лима.

Лима е столицата и най-голям град на Перу. Градът е основант от испанския конкистадор Франциско Писаро под името “Град на Кралете”. Лима е един процъфтяващ, горещ и донякъде хаотичен, но със сигурност нескучен град.

Поради местоположението си централният квартал винаги е най-доброто място да се запознае-те с града и лесно да се движите пеша до основните забележителности.

Макар центърът на Лима да е доста хаотичен, той има уникална атмосфера и дава възможност да се види лименовият начин на живот. Някои от атракциите, които ви очакват в центъра на Лима, са “Plaza Mayor”, “Тhe cathedral”, “Museum of Contemporary Art” и “Palacio de Torre Tagle”

Като най-забележително място ще ви препоръчаме да останете в Лима през вечерта, където може да намерите уникалното фонтанно шоу “Magic Water Circuit Lima”.Светлинното шоу в Лима е през определни дни и часове през седмицата. Оставяме на вас да направите проучване за което, тъй като дните и часовете се сменят често.

II

Преход към Куско и встъпление към долината на Инките

На третия ден от нашето пътуване тръгнахме към Куско. Това е историческо градче, откъдето щяхме да поемем към Мачи Пикчу. Градът е в югоизточно Перу, в долината Урубамба (Свещената долина), в Андите. Той е с население от 300 000 души, три пъти повече отколкото преди 20 години. На латиница се изписва като Cusco. В миналото градът е бил първата столица на империята на инките.

По време на полета минахме през Андите, където видяхме изключителни гледки, красиви планини, скалисти местности и очарователна природа. В Андите са съсредоточени едни от най-големите находища в света на мед, боксит, селитра, сребро и други. Заслужава си гледката дори и от самолета.

Полетът от Лима до Куско е не повече от час и половина и струва около 40 паунда (90 лв.).

💡Съвет: Градът Куско е разположен на 3 500 метра височина, много голяма вероятност е да получите главоболие и замаяне. Заредете се с ментови бонбони или пакетчета от ментов чай (след пристигане в града ще имате възможност да си набавите бонбони и чай от кока, които ще редуцират замайването и ще ви стаиблизират).

След като пристигнахме в Куско, бяхме с изклюително главоболие от височината. Не за пръв път бях на такава височина, тъй като бях изкачвал връх Мусала, но това бе нещо повече, не поради факта, че бе с около 500 метра повече от вр. Мусала, но повече от факта, че си постоянно на такава амплитуда.

Хапнахме топли супи в едно от местните ресторантчета и обиколихме центъра на градчето, за да изберем нашата желана екскурзия за следващия ден, тъй като пътуването ни до Мачу Пикчу бе ден след това. След като пообиколихме и направихме сделки с много от туристическите “фирми” там, взехме еднодневна екскурзия около Куско, за да разгледаме и научим историята на инките в детайли.

В края на деня починахме добре в хотела, за да се заредим с енергия за следващия ден.

💡Съвет: Правете сделки с всички туристически агенции, тъй като цените от един гид до друг варират с около път и половина разлика! Винаги правете сделки за единична цена и когато я смалите на минималната възможна, предложете  колко ще е за 2-ма, 3-ма и т.н.

Обикновено всички пътувания около Куско се извършват рано сутрин, поради факта, че пътищата са тежки от многото завои и възможността да се спира повече, тъй като хората се адаптират бавно от височината на самото градче.

Така ставайки към 6 сутринта потеглихме към нашето пътешествие.

В повечете гидове тази екскурзия включваше различни спирки. Всички екскурзии са с включен обяд, който е тип блок-маса.

Ще оставим на вас да проучите кои места ще ви харесат най-много, но тези които ние ви препоръчваме са: Pisac, Maras (с посещение на Moray) и най-вече Ollantaytambo!

Нека обаче се спрем на Олайтайтамбо. Това е град и археологически обект от инките в южната част на Перу. Намира се на надморска височина от 2,792 м. По време на империята на инките, Олантайтамбо е бил с кралски имоти на император Пачакути, който завладява региона, построявайки голям брой кралски имоти и превръща града в церемониален център.

По време на Завладяването на Перу от Испания Олантайтамбо служи като крепост за Manco Inca Yupanqui, лидер на съпротивата на инките. Днес, намираща се в т.нар. Свещена долина на инките, това е важна туристическа атракция заради руините на инките и местоположението му по пътя към една от най-често срещаните изходни точки за Инка трейла.

Едва ли ще забележите от снимката по-горе, но на хълма зад мен е изобразена глава на митологичен бог за инките “Виракоча”.

Виракоча e изображение в камък в планината Pinkuylluna, която гледа към Олантайтамбо. Яростно изглеждащото образуване на лицето му е съставено от вдлъбнатини, образуващи очите и устата, докато изпъкнала издълбана скала обозначава нос.

💡Съвет: Не правете тези екскурзии сами, тъй като ще спестите часове от четене за историите на тези места от книгите, които гидовете вече са прочели.

След като видяхме това изображение, попитахме гида ни каква е точно историята…. Виракоча бил бог пазител на инките от перуанската митология. Всъщност… предпочитаме да не четете толкова много за историите тук! Затова ще оставим да научите повече, когато видите това място. Ето и няколко снимки в дясно от книгата която гидът използваше.

Така след преминаването на една от последните точки на нашето пътуване -Chinchero се прибрахме отново в Куско – надвечер.

III

Мачу Пикчу

Има различни начини да стигнете до Мачу Пикчу, но ето накратко как ние стигнахме до там.

Взехме влак от Куско (Cusco) до Агуас Калиентес (Aguas Calientes), който ни отне приблизително 2 часа. Влакът беше фантастичен! Никога не бях се возил във влак като този. Седалките бяха изключително удобни, имахме обсужване на всеки 20 минути, от където можехме да си вземем различни напитки и садвичи. Това, което ме впечатли най-много бе факта, че на покрива на влака имаше прозорци и имаш възможност да гледаш красивите гледки от влака, който преминаваше през долината Urubamba, разположена в хълмовете под Мачу Пикчу!

💡Съвет: Ако пътувате с влак до Мачу Пикчу, уверете се, че сте си взели билети предварително, тъй като бройките са ограничени!

След като слязохме в Агуас Калиентес, ни чакаше нашия гид, с който щяхме да разгледаме Мачу Пикчу. Така взехме малко бусче, което ни изкачи до Мачу Пикчу (пътувахме около 15 минути).

И така…ето ни и нас, пред най-красивата планинска забележителност, която бях виждал някога през живота си…

Мачу Пикчу (буквален превод „Стар връх“) е съвременното име на архитектурения  комплекс, построен от инките през 15 век.

Дворците, храмовете и домовете са на 2 430 м. надморска височина в Андите. Наричан е още „Изгубеният град на инките“. През 1532 г. всичките му жители тайнствено изчезват, което бе едно от нещата, което така и не успях да проумея до края на престоят ми там….. всичките му жители тайнствено изчезват? А дали изобщо е имало жители или това са легенди? Не знаех, но повече се наслаждавах на това което виждам, от колкото какво е било преди.

През обиколките на самия обект гидът ни разказа историите на почти всичките елементи в Мачу Пикчу – “Inti Mach’ay cave”, “Inti Watana”, “Temple of the Sun”, “Temple of the Water”, “Temple of the Condor” и не на последно място “Room of the Three Windows”, но няма да разказваме много за тях, за да оставим зарядат Ви, когато посетите самият обект.

След като излязохме от обекта, седнахме на един от местните ресторанти в Агуас Калиентес (Aguas Calientes), от където вземе влак на обратно.

Така целият ни ден от сутрин до вечер премина в мисли за Мачу Пикчу. За неговата история, за неговите жители, за различните легедни, за построяването на такъв град в планината и изобщо за живота на Инките. Всички тези въпроси ме запалиха да си закупя подробна книжка за Мачу Пикчу, от където научих още допълнителни неща, които няма да издам в този блог 🙂

Така се върнахме обратно в Куско – привечер. Вечеряхме типични перуански деликатеси, като част от тях бяха ядене на морски свинчета и месо от лама (което страшно препоръчвам). Ето и как изглеждат те – лама (снимката в ляво), морски свинчета ( в дясно).

IV

От Андите до Уакачина

След кратката закуска в хотела, в който бяхме отседнали и преди полета ни към Лима, разгледахме самото градче Куско. Както казахме по-горе в блога ни, Куско е невероятно градче – изпълнен с много история и супер отзивчиви жители.

В Куско посетихме катедралата “Cathedral Basilica of Our Lady of The Assumption” позната като “Катедралата в Куско”. Катедралата е разположена на Plaza de Armas и е била строена цели 100 години. След което в близост се застроява и първият християнски храм в Куско, който може да видите също. Катедралата е историческа и бихме Ви препоръчали да я посетите, ако имате свободни 30 минути. Ще видите много различни археологиески артефакти и реликви.

След разглеждането на катедралата и закупуване на различни видове сувенири (препоръчани в началото на този блог) се отправихме отново към Лима.

След пристигането ни в Лима ни очакваше изключителната екскурзия, която горещо препоръчваме - пътешествие към пустинята в Ика. Тя бе организирана от агенция http://www.peruhop.com (без спонсорство). За да закупите интересни екскурзии от Лима Ви препоръчваме – https://www.peruhop.com/day-trips-from-lima/.

Екскурзиите се осъществяват с минибус, който Ви взима от хотела. Всички екскурзии са с включен транспорт от хотела Ви, така че не се притеснявайте как ще стигнете до гара или спирка на автобус.

💡Съвет: Вземете си сандвичи и нещо за пиене, тъй като почти половин ден ще сте в автобуса.

Така първата дестинация бе:

• Островите Балестас (Balestas islands)

Островите Балестас са група от малки острови в близост до град Паракас (Paracas) на южния бряг на Перу. Разглеждането на островите се осъщестява с надуваема лодка и времетраенето на посещението на всички тях трае 2 часа. По време на посещението ще видите уникални пясъчни острови на брега, които обикновено са обградени с различни видове птици и тюлени.

В началото на вашето пътуване ще видите Candelabra of the Andes, това е известен праисторически геоглиф, разположен на северния поуостров на Паракас.

Гидът ви ще ви разкаже пълната история на това образование, което ще ви спестим в нашия блог, но най-интересният факт бе, че причината за създаването му е неизвестна, макар че най-вероятно според местните хора в Паракас е представлявало грамотевица на бог Виракоча.

След като преминете през тази забелжителност ще се узовете в рая на тюлените.

Никога през живота си не бях виждал толкова тюлени на едно място. Това бе тяхният рай, бяха се разположили на всякъде из островите, лежейки неангажиращо на някоя скала или на ивиците. Някои от тюлените дори плуваха около нашата лодка – беше великолепно и страшно мотивиращо изживяване!

💡Съвет: Не сядайте в крайните седалки на лодката, в случай че посетите тези острови.

Моторите на лодката са изключително мощни и водата, която се разбива в лодката обливаше хората, които бяха седнали в края на лодката от външната страна.

Така поехме своя път към оазиса “Хуакачина” – едно от най-красивите пясъчни места, където съм бил някога! Горещо го препоръчвам!

• Оазисът “Уакачина” (Huacachina Oasis, Ica, Peru)

След като разгледахме островите Балестас се запътихме към първия озис, където някога съм бил – Уакачина„. По пътя видяхме общ познат… представяте ли си колко е малък света, да срещнеш познат на хиляди километри от дома… невероятно. Той ни разказа на бързо за неговото преживяване, както и ние за нашето. Това, което сподели той бе, че Инка Трейла (който споменахме по-горе) не е лесна задача и се иска подготовка и изключително търпение да вървиш толкова дълго и да спиш на катуни изградени по пътя.

Screen Shot 2018-02-11 at 01.53.56.png

И така се озовахме на едно невероятно място – „Уакачина“. Оазисът е разположен на няколко километра западно от град Ика. В оазиса живеят средно около 200 души и служи като спа-град за жителите на Ика и все по-често за чуждестранни туристи, обикновено тези, които искат да посетят пясъчните дюни в пустинята, достигащи височина повече от 100 метра. Интересен факт бе, че оазисът беше изобразен на банкнотата на 50 сола (валутата в Перу).

💡Съвет: Преди да стартирате вашата екскурзия в пясъчните дюни си закупете шапка, за да се предпазите от слънчев удар, тъй като градусите са изключително високи.

Дойде и най-вълнувашият момент в оазиса, а именно каране на бъги в пустинята! Емоцията бе невероятна, шофьорът (местен перуанец, приличащ на типичен индианец), бе изключително любезен и караше със супер висока скорост! Изживяването бе невероятно, извисявахме се над високите дюни и се спускахме право надолу…имах чувството, че ще се обърнем най-малко три пъти.

След около 10-15 минути каране ще се узовете в центъра на пясъчните дюни, където ще имате възможност да карате „сноуборд“ в пустинята… Беше малко страшничко в началото, но повярвайте ми, беше СУПЕР!

Така след прекрасният залез казахме си казахме.... "Ика....ще доойдем пак!"

V

Завръщане в Лима

Понеже полетът ни бе от Лима за Лондон се върнахме да починем в Лима преди полета си. Отделихме 2 дни тук, за да вземем дъх от всички тези невероятни екскурзии, които направихме. Отново се настанихме в квартал “Мирафлорес”, за който споменахме по-горе. Ето някои снимки от гледката от хотела ни:

Във втората част на деня посетихме пирамидата “Huaca Pucllana”

• Пирамидата “Huaca Pucllana”

Великата пирамида е построена по социални и религиозни причини. Целият комплекс е заобиколен от площад, където има голяма стена, която го разделя на две части. В първата част имаше пейки и ями, в които са се оставяли риба и морски дарове, като подарък за боговете. Другата част от площада е административен център.

В административния център имаше малки къщички, изработени в самата пирамида.  Атракция на обекта беше едно от най-старите кучета в цяло Перу (според гида на обекта).  Също така това бе единственото куче, което бях виждал без козина през живота си, така че освен пирамидата може да видите и най-старото куче в Перу, което е без козина…ако все още е живо.

В останалата част на деня се лутахме из Мирафлорес, наслаждавайки се на топлото време и изключително позитивните хора.

Заредени с енергия и позитивнзъм на следващата сутрин се запътихме към Замъкът в Чанкай.

За да стигнем до замака, хванахме такси от Лима. Струваше ни около 20 евро, тъй като пътувахме около 1 час и 30 минути до там.

💡Съвет: Ако ходите до замъка в Чанкай, имайте впредвид, че такситата от този град са малко и трябва да хванете градски транспорт на връщане, в случай че не кажете на шофьора, който ви докара, да ви изчака.

Разглеждането на замъка ни отне около 40 минути, ако имате свободно време, ви препоръчваме да го видите.

Тъй като забравихме да кажем на шофьора да ни изчака, беше изключително преживяване да се върнем обратно в Лима. Замъкът е малко отдалечен от центъра на Чанкай. Отне ни близо 30 минути да отидем в града. Там не намерихме нито едно такси и едва няколко човека, които не знаеха английски да ни помогнат. Така след 15-20 минути лутане, намерихме автобусна спирка на която ни казоха, че рейсове минават на всеки час и половина, а предния рейс бе минал преди 10 минути. Така заредени с огромно търпение да чакаме час и половина в градче, нямащо почти нищо, случайно открихме необичаен паркинг в близост до автобусната спирка. Там един перуанец ни предложи да ни качи в колата си за определено заплащане, тъй като имал път към Лима. Така ние тримата и още двама местни се качихме в джипа му и поехме към Лима. Именно за това ви препоръчваме да не губите шофьора си, в случай че искате да посетите замъка.

Последният ден ни предстоеше отново 12 часов полет на обратно към Лондон. По пътя отново си мислех за поредния мемоар, който написах в съзнанието си. Напълвайки поредната колекция от спомени, които човек пише за изминалите моменти в живота му. Включвайки спомените, които събрах от Перу по време на пътуванията ми бе невероятно! Така кацайки в Лондон си казах, хайде време е за следващия мемоар на една мечта!